سفارش تبلیغ
صبا ویژن



























همسایه خورشید

بولتن نیوز: با اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها،‌ بسیاری از معادلات پیشین روابط اقتصادی و اجتماعی جامعه دچار تحول اساسی شده و در آینده نیز شاهد تاثیرات جدید این طرح خواهید بود.
 

از جمله این تغییرات که اکنون کاملا آشکار شده و به روشنی می‌توان روی آن انگشت گذاشت، الگوی استفاده از خودرو شخصی است. تا امروز ترجیح بسیاری ازشهروندان به ویژه پایتخت‌نشینان خودرو شخصی بر وسایل حمل و نقل عمومی (البته ناکارآمد) بوده است. تاکنون داشتن خودرو شخصی با بنزین ارزان، خصوصا برای هر تهرانی توجیه اقتصادی داشت. بنابراین سعی می‌کرد به هر وسیله ممکن از جمله وام و قرض و قوله یک دستگاه خودرو خریداری نموده و یک عمر آسایش خود و خانواده‌اش را تامین کند!
 

اما اکنون تملک وسیله نقلیه شخصی به هر طریق ممکن، در سایه اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها منتفی است. با بنزین به نرخ آزاد، دیگر حتی برای طبقه متوسط هم مقرون به صرفه نیست که سوار خودرو شخصی شود. یعنی در حقیقت از عهده مخارج آن بر نمی‌آید. اکنون برای یک خانواده با درآمد متوسط، نه امکان تامین هزینه سوخت خودرو به نرخ آزاد وجود دارد و نه تامین هزینه‌های جانبی مانند بیمه (حداقل یک میلیون تومان در سال) تعمیرات و سرویس معمولی و قبض‌های جریمه‌ای که دوربین‌های پیدا و نهان پلیس به حسابتان منظور می‌‌کند، عوارض سالانه و هزینه معاینه فنی و ...در نتیجه خانواده‌ای که تا دیروز با خرید یک دستگاه خودرو در روز‌های تعطیل تابستان سری به ییلاقات اطراف تهران و جاده چالوس می زد تا کنار رود‌خانه همراه با خانواده تمدد اعصابی کند. اکنون باید به پارکی که شهرداری محل ساخته اکتفا نماید و دور هوای پاک و پاکیزه کوهستان را هم خط بکشد. و این یعنی حذف یارانه هوای سالم برای شهرنشینان.
 

به علاوه با اقتصادی نبودن خرید خودرو شخصی، در آینده دهک‌های پایین و متوسط قادر به خرید وسیله نقلیه شخصی نخواهند بود و تنها دهک‌های بالا که درآمد کافی دارند، همراه مدیران دولتی ،که دستشان به خزانه کشور بند است، می‌توانند سوار خودرو شخصی شوند و برای بقیه هم مقرون به صرفه نیست سرمایه کلانی را خرج خرید خودرو کنند و بعد به دلیل هزینه‌های بالا از آن استفاده نبرند و در پارکینگ بخوابانند. همین پول اگر به سپرده بانکی تبدیل شود، هم عایدی خانواده را افزایش می‌دهد و هم در مخارج مربوط به تعمیر و نگهداری و شارژ خودرو صرفه‌‌جویی می‌شود.
 

درنتیجه تا چند سال دیگر خیابان‌های تهران کم‌کم فقط در قرق اشراف خواهد بود و خیلی‌ها که امروز به عنوان سرمایه‌ و وسیله آسایش به این مرکوب بنزین‌خوار دل بسته‌اند، ناچارند اتوبان‌های تهران را به خاطر هزینه های بالای بنزین، بیمه، تعمیر و نگهداری و ... برای طبقات اشراف خالی کنند.

 

 

 

 


نوشته شده در یکشنبه 90/2/11ساعت 2:11 صبح توسط الیاس پاکدل نظرات ( ) |


Design By : Pichak